Klädkoder – vad är korrekt klädsel på självständighetsfest?

Fråga:
Jag skall gå på självständighetsfest och klädkoden är mörk kostym och bemärkelser hur skall damen då klä sig?

Måste jag ha lång klänning om jag har vanlig fest klänning måste den vara över knä?

Svar:
Om det är en mycket formell fest, så kan du bära lång klänning.

Det är dock inte nödvändigt, utan du kan bära en kortare.

Klänningen eller kjolen ska vara i höjd med eller nedanför ditt knä.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skrivs ”med respektive” på engelska?

Fråga:
Hur översätter jag ”med respektive” i en inbjudan på engelska?

Svar:
När en gäst bjuds in med en dejt eller någon till sällskap, finns det flera olika sätt att framföra sin inbjudan.

Vad du inte ska göra, det är att skriva ”Ms. Summer and Guest” på kuvertet.

Inbjudan ska alltså adresseras enbart till ”Ms. Susan Summer”. 

På inbjudan skriver du ”Ms. Susan Summer and Guest”.

Annars kan du helt enkelt meddela Ms. Summer personligen, att hon är välkommen att ta med sin partner.

Ytterligare ett alternativ är att till inbjudan bifoga en liten handskriven lapp där du meddelar att hon är välkommen ”to bring her date or companion”. 

Läs mer i min artikel om skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klodkoder – varfor bär inte alla kvinnor hijab?

Fråga:
Varför väljer vissa kvinnor att inte bära hijab?

Varför är det många i Bosnien som inte bär hijab?

Svar:
Din första fråga, inte enbart vissa, utan en majoritet av kvinnor i Sverige bär inte inte huvudbonad mer än som vinterplagg eller hatt.

Det är mer än hundra år sedan gifta kvinnor slutade dölja sitt hår i Sverige.

Detta i takt med sekulariseringen, vi blev mer neutrala i trosfrågor, och uppluckringen av normer som idag ses som förlegade.

Varför många kvinnor i Bosnien inte döljer sitt hår kan jag bara förmoda beror på att 49% av befolkningen i Bosnien inte har islam som religion.

Dessutom kanske de i Bosnien, som svenska kvinnor, föredrar att inte dölja håret.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid slöja >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Photo by Muhammad Haikal Sjukri on Unsplash

 

Klädkod – vi har bjudit in till Smoking, men kan en av våra gäster bära mörk kostym istället?

Fråga:
Vi skall ha en fest där vi bestämt att klädkoden är smoking.

Vi har nu fått frågan om det går bra att komma i mörk kostym.

Hur bör man svara?

Är det oartigt att säga att det ej går bra att komma i mörk kostym?

Svar:
Om ni bjudit in till Smoking kan detta inte innebära mörk kostym .

Ni kan givetvis säga ja till detta, men någon annan gäst kanske har köpt/hyrt kläder och så kommer de och finner en person i mörk kostym.

Tanken kan infinna sig: ”så jag köpte en Smoking i onödan?”.

Ett tips är ar att ni berättar för gästen att han kan ta en smokingskjorta, svart fluga och lackskor till sin mörka kostym.

Då blir hans klädsel ganska lik och det syns knappt skillnad i kvällsmörkret.

En Smoking med spetsig krage (som en vanlig kavaj) är högre i nivån och den har man inget midjeband till.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan bruden ha lång klänning om övriga gäster har mörk kostymklädsel?

Fråga:
Om man har ett förmiddagsbröllop, eller vigseln startar vid 12-13 med efterföljande lunchfest kan en lämplig dresscode då vara Kavaj?

Om vi har det som dresscode kan bruden bära lång brudklänning?

Och vad gäller för tärnor, måste deras klänning vara knälång eller går långklänning lika bra?

Bör vi välja en annan dresscode och vilken tycker du är mest lämplig?

Svar:
kavaj, eller idag ofta uttryck som mörk kostym är en alldeles utmärkt klädkod mitt på dagen.

Som brud kan du överglänsa gästerna så mycket du önskar!

Så lång brudklänning är helt utnärkt.

Tärnorna kan välja själva vad de vill ha, det finns inget som säger att de ska ha någon speciell klädkod utöver vad andra gäster har.

Men vill de ha lång klänning går det bra, det kan även andra damer också ha då bröllop anses som mycket formellt.

Så välj ni Kavaj som klädkod.

Klicka här för att läsa min guide till klädkoder >>

Bröllop – hur ska vi bjuda in, med eller utan barn? Samt många fler frågor.

Fråga:
Om man tänkt ha ett bröllop med lunch dagtid är det okej att inte bjuda barn utan enbart vuxna?

Vi har själva ett barn och vill såklart inkludera vårt barn men blir konstigt då att inte inkludera andras?

Tanken var först att alla skulle vara välkomna men när vi räknade på det skulle det i så fall bli upptill 20 småbarn och det känns svårt med så många att undgå känslan av barnkalas

Vi undrar också vad en lämplig dresscode kan vara, vi vill ju att det är finare än vardags så kan vi välja klädsel kavaj?

Vi vill undvika att det blir en långdragen tillställning med för mycket alkohol. Bör vi skriva slut-tid på inbjudningskorten? Ex välkomnar till vigsel med efterföljande lunch 12-17?

Vi har många som kommer från olika håll bör vi anordna transport för samtliga? Vigsel och lunch äger rum på samma ställe?

Brudgummen vill eventuellt ha hatt, är det korrekt att ha det? Och finns det sådana fall preferenser?

Svar:
Du har flera frågor så jag svarar kort på var och en av dem.

Kan man bjuda enbart vuxna? Javisst kan ni det, barn är inte självskrivna på något sätt. Vill man delta så ordnar man som gäst barnvakt.

Måste vi inkludera andras barn om våra egna är med? Nej, det är ni som bjuder in och avgör vilka som ska vara era gäster. Gästerna ska inte uttrycka åsikter om vilka ni väljer.

Barnkalas? Ja, den risken finns och vill ni inte det så ska ni välja ett bröllop med fest för vuxna utan barn.

Klädkod? Kavaj eller som det i dag ofta skrivs, mörk kostym är ett mycket lämpligt val av klädsel. bröllop är trots allt formellt och en mer formell klädsel passar bra.

Inbjudans utformning? Skriver ni efterföljande lunch med tider angivna så vet alla gäster när det är slut. Men tänk efter, det kan ta slut när ni har som allra mest trevligt….

Transporter? Det får var och en ordna på egen hand och man behöver inte arrangera detta annat än för er egen del och kanske föräldrar/värdpar som behöver vara med och förbereda gästernas ankomst.

Vigsel och lunch äger rum på samma ställe? Du har skrivit ett frågetecken där och det vet jag inte, det är ni själva som har bokningen. men frågar du om man kan ha det? Javisst!

Sista fråga – om hatt? Självklart kan han ha det, men den tas av innan entré i kyrkan och är egentligen endast för vistelsen utomhus.

Klicka här för att läsa mina artiklar inför bröllopet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson