Fråga:
Jag mår nastan illa nar jag ser alla do’s and don’t’s har.
Är vara liv verkligen sa strukturerade? Ar det sa att varenda företeelse vi har måste accepteras av andra?
Varenda fråga du behandlar handlar ju om hur andra kommer att tycka om det?
Varför måste vi i Sverige vara sa bajsnödiga hela tiden och mana om att alltid vara korrekt hela tiden? Att alltid framstå i god dager.
Det tar ju automatiskt bort allt som har med riktig vanskap och karlek, dvs spontanitet och vaga vara s ig sjalv, inte sant?
Ar det sa viktigt att rätta sig efter regler och gamla traditioner for att bevisa att man gillar, respekterar eller älskar någon?
Vet inte om detta ar svenskt eller inte, men känner igen detta från mina 30 år i Sverige. Ärligt talat så ar jag fascinerad att det till och med finns en blogg om detta.
Svar:
Du tar dig friheten att uttrycka dig nedlåtande om något som många uppskattar.
Du anser att detta tar bort spontanitet, kärlek och jag vet inte riktigt vad du mer försöker ta med.
Nej. det är inte sant, men du är frispråkig mot mina läsare, så jag ska vara lika öppen mot dig.
Ditt inlägg visar att du inte har någon som helst koll på detta med etikett. En svensk tradition? Fel!
Jag kan redovisa etikett från 52 länder, där t.ex. Finland är en av de mest traditionsfyllda i samband med disputationer.
England , i Österrike, i Frankrike och så kan jag fortsätta.
Lämnar du ett visitkort fel i Japan, glömmer hedra den äldre i Kina eller bugar fel i Thailand är du körd.
Du kan inte göra affärer, du kan inte resa utan att bli behandlad som otrevlig och så vidare.
Vart du än kommer finns detta, överallt. För därhelst två människor möts är de beroende av bemötande och då uppstår vett och etikett.
Första etikettboken skrevs av en Italiensk munk på 1100-talet, 600 verser på latin. Min äldsta bok är från 1795.
På medeltiden var det en holländsk folkskolelärare som skrev etikettböcker, en tysk greve, en judisk man i London skrev två avhandlingar på 1940-talet och så kan jag fortsätta.
Den senaste i min samling är en engelsk etikettbok på 1200 sidor, en bok som gjorts om i 18 upplagor! Svenskt? Du är helt fel ute, vi är bara en vindpust i den globala etiketten!
Den person som kan sin etikett, har också klokheten att veta när man avstår från den.
Den som inte har en aning om den vet varken ut eller in missar finessen och glädjen i att kunna umgås, det är då spontanitet uppstår. Hur har du kunnat missa detta i 30 år?
Fascinerande.
Det handlar om en ledstång genom det sociala livet och vågar man hålla i den så kan man ha ganska kul.
Det mest intressanta av allt är att du, trots din kritik, besöker min sajt.
Men du är lika välkommen som övriga, kanske hittar du något som kan glädja dig och hjälpa dig.
Men det hedrar dig att du är rakryggad nog att skriva till mig under eget namn, men av respekt för dig som person publicerar jag inte vem du är.
Läs mer i mina artiklar om vett och etikett >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson