Vett och etikett – är det inte ett etikettsbrott att publicera en lista med Nobelmissar?

Fråga:
Det största etikettsbrottet som finns är ju som bekant att påpeka att nån brytit mot vett & etikett.

Är inte det största etikettsbrottet i nobelmiddagens historia således då att publicera en lista på etikettsbrott som begåtts under nobelmiddagen?

Svar:
Där har du allt en poäng och jag får nog leende medge att du har rätt.

Men samtidigt får jag trösta mig med detta man alltid frågar om och den typen av frågor återkommer ständigt.

Så därför publiceras den listan eftersom läsarna ständigt efterfrågat den.

Klicka här för att läsa min lista med nobelmissar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfest – hur dags ska jag vara på plats vid mitt bord?

Fråga:
Jag är journalist och inbjuden till Nobelfesten imorgon.

Hur dags förväntas jag finnas vid mitt bord?

Svar:
Det framgår säkert av din inbjudan att övriga gäster ska vara på plats 18.45.

Men se till att du anländer i god tid, ni är 1300 personer som ska på plats.

Honnörsbordet gör entré  ca kl. 19.00

Klicka här för att läsa min artikel om gäst på Nobelfesten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – vad händer om Kungen är sjuk den 10 december?

Fråga:
Vad skulle hända om Kungen blev sjuk den 9 december, så att han inte kan vara med på Nobel-prisutdelning och Nobel-middag?

Vem ersätter Kungen i en sådan situation?

Drottningen, Kronprinsessan, Nobelstiftelsens ordförande?

Svar:
Det är Kronprinsessan Victoria som är ställföreträdande statschef.

Det är således hon som övertar Kungens uppdrag.

Klicka här för att läsa min artikel om Nobelfesten >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett – varför är ni svenskar så ”bajsnödigt” korrekta?

Fråga:
Jag mår nastan illa nar jag ser alla do’s and don’t’s har.

Är vara liv verkligen sa strukturerade? Ar det sa att varenda företeelse vi har måste accepteras av andra?
Varenda fråga du behandlar handlar ju om hur andra kommer att tycka om det?

Varför måste vi i Sverige vara sa bajsnödiga hela tiden och mana om att alltid vara korrekt hela tiden? Att alltid framstå i god dager.
Det tar ju automatiskt bort allt som har med riktig vanskap och karlek, dvs spontanitet och vaga vara s ig sjalv, inte sant?

Ar det sa viktigt att rätta sig efter regler och gamla traditioner for att bevisa att man gillar, respekterar eller älskar någon?

Vet inte om detta ar svenskt eller inte, men känner igen detta från mina 30 år i Sverige. Ärligt talat så ar jag fascinerad att det till och med finns en blogg om detta.

Svar:
Du tar dig friheten att uttrycka dig nedlåtande om något som många uppskattar.

Du anser att detta tar bort spontanitet, kärlek och jag vet inte riktigt vad du mer försöker ta med.

Nej. det är inte sant, men du är frispråkig mot mina läsare, så jag ska vara lika öppen mot dig.

Ditt inlägg visar att du inte har någon som helst koll på detta med etikett. En svensk tradition? Fel!

Jag kan redovisa etikett från 52 länder, där t.ex. Finland är en av de mest traditionsfyllda i samband med disputationer.

England , i Österrike, i Frankrike och så kan jag fortsätta.

Lämnar du ett visitkort fel i Japan, glömmer hedra den äldre i Kina eller bugar fel i Thailand är du körd.

Du kan inte göra affärer, du kan inte resa utan att bli behandlad som otrevlig och så vidare.

Vart du än kommer finns detta, överallt. För därhelst två människor möts är de beroende av bemötande och då uppstår vett och etikett.

Första etikettboken skrevs av en Italiensk munk på 1100-talet, 600 verser på latin. Min äldsta bok är från 1795.

På medeltiden var det en holländsk folkskolelärare som skrev etikettböcker, en tysk greve, en judisk man i London skrev två avhandlingar på 1940-talet och så kan jag fortsätta.

Den senaste i min samling är en engelsk etikettbok på 1200 sidor, en bok som gjorts om i 18 upplagor! Svenskt? Du är helt fel ute, vi är bara en vindpust i den globala etiketten!

Den person som kan sin etikett, har också klokheten att veta när man avstår från den.

Den som inte har en aning om den vet varken ut eller in missar finessen och glädjen i att kunna umgås, det är då spontanitet uppstår.  Hur har du kunnat missa detta i 30 år?

Fascinerande.

Det handlar om en ledstång genom det sociala livet och vågar man hålla i den så kan man ha ganska kul.

Det mest intressanta av allt är att du, trots din kritik, besöker min sajt.

Men du är lika välkommen som övriga, kanske hittar du något som kan glädja dig och hjälpa dig.

Men det hedrar dig att du är rakryggad nog att skriva till mig under eget namn, men av respekt för dig som person publicerar jag inte vem du är.

Läs mer i mina artiklar om vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – ska jag ge min partner en present, i så fall, vad?

Fråga:
Vi har varit förlovade i många år och jag tänkte överraska med att fria.

Ska man ge någon gåva i detta fall och vad är då lämpligt?

Svar:
Det krävs inga gåvor, men några ger blommor, andra bjuder på en middag och den tredje kanske köper ett fint smycke.

Du bestämmer detta helt och hållet.

Vad passar dig, din ekonomi, vad tror du att din partner skulle uppskatta mest?

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – förväntas jag hålla tal på min systers 60-års fest?

Fråga:
Min syster och hennes man ska ha en gemensam 60-års fest.

Det är på eftermiddagen, valfri klädsel.

Förväntas det att jag håller tal?

Svar:
Det är omöjligt att säga om det är förväntat, men det finns inget ”etikettkrav” på att du ska göra det.

Däremot kan jag gissa att ett tal blir mycket uppskattat.

Klicka här för att läsa min artikel med tips för talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – hur ska vi sitta vid begravning?

Fråga:
Vår mamma som är änka har avlidit, vi är flera syskon, hur ska vi då sitta?

Kan mina äldre systrar sitta på varsin sida om prästen?

Mina bröder och jag kan vi sitta mitt emot prästen?

Eller ska vi också sitta på samma sida som våra äldre systrar?

Svar:
Jag förmodar att du frågar om hur ni ska sitta vid minnesstunden och inte i kyrkan.

För i kyrkan är det fri placering, förutom att de främsta raderna brukar vara reserverade för er i familjen.

Vi minnesstunden står det er fritt att placera er, sätt er som ni tycker känns bäst.

Det är ni som är familj och därmed ni som avgör hur ni vill sitta.

Att sitta mitt emot varandra gör ju att någon i familjen har ögonkontakt med övriga gäster vid bordet.

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson