Dukning – var placeras skeden om det serveras soppa till huvudrätt?

Fråga:
Till middag serveras först en paj och till huvudrätt soppa.

Var lägger man soppskeden?

Närmast tallriken på höger sida med kniven utanför och gaffeln till vänster, som vanligt?

I den ordning som rätterna ätes?

På en matlagningskurs i går, sa´min ”lärare” att soppskeden ska ligga ytterst.

Till höger om kniven, men kniv och gaffel ska ju användas först.

Svar:
besticken placeras i den ordning de ska användas, vilket innebär precis som du skriver, utifrån och inåt.

Serveras soppa till huvudrätt, så placeras soppskeden till höger om och närmast tallriken.

Klicka där för att läsa min artikel om dukning  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Servering – duka ut efter en middag?

Fråga:
Jag har en fråga angående hur man dukar ut glasen efter en middag, att man tar bort förrättstallrik respektive  huvudrättstallrik efter avslutad rätt det vet jag.

Hur gör man med de olika glasen?

Hur gör man med t.ex. rödvinet om någon inte har druckit ur och gärna vill ha det kvar när man sitter och pratar efter middagen.

Svar:
Man dukar aldrig bort glasen under måltiden, samtliga glas finns kvar och därmed ger man gästen en möjlighet att fritt välja att dricka det som önskas (om det finns kvar i glasen eller om man serverar mer).

Så när samtliga tallrikar är borta står glasen kvar och du kan också låta gästen sitta kvar i lugn och ro med sitt rödvin.

Läs mer i min artikel om servering >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Bröllop – klädsel på ett enkelt bröllop på nyårsafton?

Fråga:
Min dotter gifter om sig Nyårsafton.

Det blir ett enkelt bröllop i en liten kyrka med glöggmingel efteråt.

Hur ska jag klä mig?

Svar:
Finns det ingen klädkod angiven, vilket det sällan gör vid en enklare fest, kan man ändå klä sig efter klädkoden mörk kostym.

Det är snyggt, prydligt och elegant.

För oavsett bröllopets storlek i antal personer, är det ändå en stor dag som gärna får markeras med lite finare kläder.

För din del som kvinna innebär det en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet.

Läs mer i min artikel om klädsel mörk kostym för henne >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Bordsskick – vad innebär begreppet ”att dela taffel”?

Fråga:
Finns uttrycket ”dela taffel”?

Jag skulle kunna tänka mig det såsom i uttrycket ”jag skulle aldrig kunna tänka mig att dela taffel med NN”.

Svar:
Det är inget som används i daglig nutida etikett, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det återfinns i äldre texter.

Jag har inte personligen sett det, men ordet taffel betyder helt enkelt bord.

Sedan kan man diskutera etiketten att inte vilja dela taffel med någon, det är mycket oartigt.

Dels mot värdparet, man ändrar inte bordsplaceringen, man får finna sig i denna.

Dels mot den man vägrar ”dela bord” med.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Utlandets etikett – klädsel vid ett turkiskt bröllop?

Fråga:
Jag undrar vad man ska tänka på angående kläder på turkiska bröllop, både för män och kvinnor.

Vad har man för färger och har dessa symboliska betydelser? Smycken?

Är det mycket fokus på smink både när det kommer till bruden och gästerna?

Svar:
Klänning eller kjol är passar bra för kvinna och kostym eller om annan klädkod angivits för mannen.

Anländ inte ”sämre” klädd, som i byxor och tröja, då lovar jag dig att du kommer känna dig utanför.

Bröllop är väldigt formellt, det är en stor dag, en högtid och folk klär sig alltid väldigt snyggt och fint.

Du kommer se de som är uppklädda mer än du någonsin drömt om.

Mitt råd är att du kontaktar den som bjudit in er och förhör dig om detaljer, det är inte oartigt på något sätt.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – kan jag gratulera när vi möts på hans brors begravning?

Fråga:
Min farbror gick bort i oktober och ska begravas.

Saken är den att min andra farbror fyller år den dagen också.

Min undran är, ska jag gratulera min farbror efter begravningen?

Eller ska jag inte gratulera alls?

Jag och min farbror har ingen större kontakt.

Tycker de känns lite konstigt att gratulera på en begravning. Makabert faktiskt

Svar:
Ring honom dagen innan och säg som det är.

”Vi ses imorgon på din födelsedag, men jag känner att det inte är rätt tillfälle att gratulera dig. Så jag gör det idag istället.”

Det kommer garanterat fungera.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kungligt – varför dansar inte Kungen?

Fråga:
Lyssnade på SVT:s sändning vid Nobelfesten, satt någon snubbe i frack och försökte svara på frågor om etikett.

Han visste inte varför Kungen inte dansar. Vet du?

Såg dig på Aftonbladet TV, varför var du inte med nu när Magdalena Ribbing inte finns?

Svar:
Det finns två svar på varför Kungen inte dansar vid Nobelfesten.

Det första är att han och Kungafamiljen träffar pristagarna i prinsens galleri efteråt.

Det andra är rent etikettsmässigt, om Kungen dansar med en dam, så förväntas han dansa med samtliga damer.

En omöjlighet som man lätt kan förstå.

Din sista fråga, varför jag inte var i SVT är enkel.  SVT frågade mig inte, kanske kände de inte till mig eller ansåg att tiden var för kort efter Ribbings bortgång att de inte hann ”testa” mig….

Klicka här för att läsa min artikel om Nobelfesten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – hur såg en Smoking ut 1920?

Fråga:
Ska gå på Gatsbyparty.

Jag har en dubbelknäppt svart Smoking från 60-talet.

Jag vill gärna låta smokingen sticka ut lite eftersom det är Gatsbyparty men fortfarande hålla 1920-tals stilen intakt.

Hur stack man ut på ett party på den tiden och kan man ha väst till dubbelknäppt ?

Kan den vara i brokigt mönster midnattsblå, koppar, guld? Eller är det bara randigt, art Deco style som funkar?

Flugan, kan den vara i sammet på 1920?

Svar:
Vi börjar med knäppningen, så är det korrekt med både enkel- eller dubbelknäppt smoking men dubbelknäppta är mindre vanlig i dag.

Så den förkom nog mer förr och bör fungera.

Avseende västen, det finns två olika slag på en smokings krage.

Spetsigt slag eller som det heter, Peak Lapel (som på en vanlig kavaj) alternativt sjalslag som härstammar från rökrocken.

Spetsiga slag är mest vanligt och den kan bäras med väst. Så har du det kan du bära en väst och här kan du fritt välja färg och mönster.

Sjalslag bärs med cummerband eller även kallat midjeband.

Flugan ska vara svart och i siden.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Blommornas språk – finns det samband mellan Isranunkel och förlovning?

Fråga:
Jag vandrade i fjällen förra sommaren.

En medvandrare beskrev att isranunkeln var tecken på förlovning eller bröllop om man gav den till sim käresta.

Hittat inget på nätet om denna symbolism.

Svar:
Israunkel eller som den också kallas Renblomma finns beskriven i ett flertal olika sammanhang.

Personligen har jag aldrig hört talas om denna sedvänja, för det är mer en sedvänja än vett och etikett.

Jag har sökt i Nordiska museets arkiv men inte funnit något, tittat i litteratur men inte heller där hittat något.

Den finns heller inte med i blommornas språk, men en vit blomma symboliserar jungfrulig och renhet. Kanske något där?

Men din medvandrare har säkert rätt, för det kan vara en lokal sedvänja. Men svaret får du inte av mig.

Mitt råd är att du kontaktar personen på nytt och frågar var och hur den berättelsen dök upp hos hen.

Klicka här för att läsa blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Nobelfesten – vad gör Kungafamiljen efteråt?

Fråga:
När middagen är över brukar de alltid säga att Kungafamiljen går till ett särskilt rum.

Vad gör de och varför dansar de inte?

Svar:
Efter middagen får Kungafamiljen möjlighet att prata lite närmare med pristagarna.

De möts då i Prinsens Galleri.

Det kan nu ske i lugn och ro då de i princip bara har hälsat på varandra dessförinnan.

Kungen eller Drottningen dansar inte, då det skulle innebära att alla kan förvänta sig en sådan dans.

Läs mer i min artikel om Nobelfesten >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson