Obegripliga klädkoder – vad innebär färgkod sjö med glitter?

Fråga:
Vi skall ha färgcode sjö och glitter så vad kan man ha på sig ?

Färger mm?

Svar:
En klädkod med ”färgkod sjö” är ännu en av dessa fullständigt obegripliga klädkoder.

Det enda som klädkoden lyckas med, är att skapa förvirrade gäster.

Är det ni själva som ska ha festen, vilket er fråga tyder på, är obegripligheten ännu större.

Ni vet inte ens själva vad ni avser. Avstå och välj en av de fyra traditionella koderna.

Är ni inbjudna till en fest med detta tema, ring och fråga vad de avser.

För en sjö är knappast blå, den kan vara svart eller möjligen grön. Det kan vara vass, eller stenar.

Bara att gissa, eller ringa. Det är definitivt inte oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skål – är det korrekt att man förväntas skåla tillbaka?

Fråga:
När någon skålar med mig på en middag ska jag då skåla tillbaka inom vissa minuter till den personen som skålat med mig.

Hörde att så var fallet i går men har aldrig hört det tidigare.

Svar:
Det fanns förr en regel som sa att man återgäldade skålen och ofta var det i militära sammanhang.

Återgäldandet skulle ske inom två minuter med ord som: ”Överste, jag ber att få återgälda skålen”.

Denna sedvänja är inte särskilt aktuell i dagens skålande och i privata sammanhang.

Två minuter och att ”få återgälda” kan man gott avstå, men att skåla tillbaka efter en stund är alltid uppskattat.

Klicka här för att läsa min artikel om att skåla >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – när bockar man egentligen?

Fråga:
Hur djupt bockar man numera i Sverige?

Vänner emellan, vackert sällskap och när man välkomnar kungligheter som man är vänner med och andra som är artiga gäster eller värdar?

Svar:
Vuxna män bockar överhuvudtaget inte alls.

Möjligen kan det ske i ceremoniella sammanhang, men då som en del av ritualen och utförd som en bugning.

Läs mer i min artikel om artighet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad gäller vid dresscode Smart evening wear?

Fråga:
Vilka kläder förväntas vid dress code: smart evening wear?

Svar:
Angivelsen ”Smart” antyder en något mer avslappnad klädsel, men ”evening wear” ändå utstrålar en viss formalitet.

Just ”Smart” innebär mer finare vardag.

Som du förstår är klädkoden inte vedertagen, utan man få anta vad som åsyftas.

En grå eller mörk kostym, färgad skjorta samt med eller utan slips skulle jag anta fungerar bra.

För henne en klänning/kjol, snygg  och elegant men ändå inte helt festbetonad.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – ska jag hålla tal vid sonens 20-årsdag?

Fråga:
Är det normalt att ha ett tal på 20 årsdagen av sin son?

Svar:
Normalt är inget man kan definiera, gillar dins son ta, så håller du ett.

Men det kanske lite ovanligt att hålla tal på sonens 20-årsdag,  det beror ju också på typ av firande.

Vid en formell middag, då fungerar det bra.

Har han fest med jämnåriga vänner – då är det mer tveksamt om mamma ska hålla tal.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vett och etikett på jobbet – blir galen på min kollegas ”snusk” på toaletten, vad göra?

Fråga:
Min kollega är totalt hopplös!

Han kan inte lyfta ringen när han pinkar, det skvätts utanför och gör han något mer är hela muggen skitig efter hans framfart.

Vad ska jag göra?

Svar:
Säg till och därmed punkt!

Ta med honom till toaletten och visa hur det ser ut, be honom skura efter sig och låt honom veta att du inte accepterar detta.

Det finns inget annat val.

Behövs vett och etikett på en toalett?

Ja, tyvärr finns det många fler än din kollega som inte kan skura efter sig.

Läs mer i min artikel om etikett på WC >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilken klädsel ska det vara på barn?

Fråga:
Jag har en fråga angående begravning.

Min svärmor gick plötsligt bort  sedan, hon var ganska ung.

Jag har en son på 8 år, ska han ha vit eller svart slips?

Själv trodde jag att han skulle ha vit men det finns inte att köpa.

Svar:
Din son behöver ingen slips, det räcker med att han har lite av sina finare kläder som han redan har.

Barn växer fort, man kan inte begära att de ska bära speciella kläder som de sedan växer ur.

Det enda du behöver tänka på  är att undvika alltför mycket färg, kanske mörka byxor och en vit skjorta/tröja. Mer än så krävs inte.

Läs mer i min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädkod – hotell på Madeira, vad betyder ”avec cravate”?

Fråga:
Jag undrar vad för klädsel som gäller på ett fint hotell på Madeira när klädkoden är ”with tie” eller ”avec cravate”?

Svar:
Avec cravate är ingen direkt klädkod men skulle väl kunna översättas ”med slips” precis som det engelska uttrycket ”with tie”.

Jag läste helt fel först och trodde det stod white tie, vilket skulle vara frack.

Men i det här fallet betyder det nog något som kostym med slips, klädkod är det inte, snarare ett ”slipstvång”.

Jag hade nog personligen valt en mörk kostym eftersom angivelsen tyder på en formell klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – måste man ha en konkurrent, är de inte samrbetspartners?

Fråga:
I en fråga till dig som lyder:
”Att våga rekommendera en konkurrent, när man som leverantör inte upplever att man i nuläget klarar ett åtagande ger kunden ett gott intryck.”

Ställs följdfrågan av en annan läsare_
”Måste man ha ”konkurrenter”? Kan man i stället ha samarbetspartners eller kollegor som arbetar åt samma håll?”

Blir det roligare då?

Svar:
Det handlar ytterst om inställning.

Givetvis är man konkurrenter om man har samma kunder och vill äga marknaden, men man kan vinna många marknadsandelar genom att aldrig prata illa om dem och till och med kunna rekommendera dem.

Ibland är de, precis som du skriver, samarbetspartners och med det synsättet blir förhållandet definitivt intressantare och roligare.

Jag hade en kollega i läkemedelsbranschen som hade en stark konkurrent i ett annat företag. Produkterna var ganska likvärdiga i både pris och effekt, de tävlade ständigt om att få kunden att köpa just deras produkt.

I samband med en kongress i USA beslutade sig de båda kollegorna för en gemensam kundträff.

Som om det inte var nog valde de att presentera varandras produkter.

Kunderna skrattade och njöt, resultatet blev att båda produkternas försäljning ökade och de sopade nästan undan andra produkter i den kategorin.

Tillsammans vann de båda och än idag talar kunderna om deras ”tilltag” .

Roligt kan jag garantera att de hade!

Läs mer i min artikel om att vinna kundens förtroende >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson