Kungligt – får man dua Drottningen?

Fråga:
Den 25/12 2017 sändes ett program på TV4 som hette Kungahuset 9-5.

Intervjuare var Jesper Börjesson.

Ett par gånger sa Jesper du till Drottning Silvia, får man verkligen göra det?

Han duade inte hela tiden och han duade inte någon annan i kungafamiljen.

Svar:
Man säger ”Kungen” eller ”Drottningen” vid ett direkt tilltal.

Givetvis kan man även säga ”Ni” till kungaparet. Ingen av dem vill bli ”duad”.

När du skriver till Kungen och då är det alltid formellt.

Tilltal i skrift är Eders Majestät som den korrekta inledningen.

I mer formella sammanhang säger man Ers Majestät till Kungen eller Drottningen, det är om du inleder med ett tal och ska omnämna dem eller på annat sätt vara mer formell.

I det här fallet var alltså tilltalet inte korrekt, men jag är övertygad om att Kungaparet har överseende om intervjuaren råkar säga fel.

Klicka här för att läsa mer i mitt inlägg om Kungligt tilltal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – är det korrekt att låta flaskor stå kvar på bordet?

Fråga:
Jag tycker inte om flaskor på bordet.

Jag får frågor om varför och svarar, dels att jag inte tycker det är snyggt, dels att jag tror att det inte hör till hyfsat bruk.

Hur ligger det till?

Svar:
Du kan ha flaskor med dryck i på bordet, men tomma tar man bort.

Det sista med syftet att gästen inte ska sitta med en tom flaska utan möjlighet att få någon dryck.

Sedan är det en smaksak, om du är värdfolk, är det du som avgör hur du vill ha det.

Då behöver ditt sätt att se på saken inte diskuteras, att göra det är ohyfsat.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – mörk kostym. Kan jag bära en svart kostym?

Fråga:
Ska på bröllop och som klädsel på inbjudan står det ”MÖRK KOSTYM”.

Kan jag ha svart kostym då?

Det jag har kommit fram till när jag sök på internet är att, mörkblå och mörkgrå är det traditionellt men på senare år även svart. Stämmer det?

Tänkte ha vit skjorta, silverfärgad slips samt vit näsduk i bröstfickan. Godkänt?

Svar:
Godkänt!

Det är helt rätt som du skriver att den mörkblå är finast, mörkt grå den andra nivån och svart fungerar utmärkt numer.

Skjortan och slipsen bli även de perfekta val.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur duka av med vett och etikett?

Fråga:
Från vilken sida dukar jag av en tallrik och i vilken ordning skall bordet dukas av?

Svar:
Här följer en sammanställning.

  • Matfat som är tomma eller nästintill tomma dukas ut innan tallrikarna tas bort.
  • En gäst ska inte kunna se ett matfat utan att ha en egen tallrik att lägga upp på.
  • Samtliga tillbehör som såsskålar, sylt, gelé etc. tas också bort innan tallrikarna.
  • Man dukar av använda tallrikar från höger.
  • Ställer fram de nya från vänster.
  • Finast om man omedelbart ställer fram en ny då gästen enligt gammal sed aldrig ska ha ett tomt kuvert framför sig.
  • Borttagna tallrikar rensas aldrig inför gästen.
  • Tallrikar travas inte heller så gästerna ser det. Två i taget är bättre.
  • Salt och peppar försvinner innan dessert ställs fram.
  • Grundregeln är att allt som inte hör till rätten, dukas bort.

Läs mer i min artikel om servering och avdukning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädkoder – handskar för henne på officersbal?

Fråga:
Jag ska nu snart på en officersbal och undrar vad som gäller när man har handskar till klänningen.

Har läst här att man ska ta av dem när man äter, men gäller det även när man har långa handskar utan fingrar?

Svar:
Ja, du tar av dem också.

Det finns en modell på handskar, eller snarare fanns förr där du kunde vika upp själva handsken men behöll den på armen.

Då kan de sitta kvar.

Handskar är idag inget krav eller någon nödvändighet.

Läs mer i min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad var Citydress för män?

Fråga:
Jag minns att förr, på till exempel ett bröllop, bar herrarna citydress.

Detta återberättade jag nyligen på en fest, men de övriga gästerna sa då att jackett var samma sak, men var inte citydressen ljust grå?

Vet du hur en en citydress egentligen ser ut?

Svar:
Citydressen var en kostym, eller som det hette förr, kavajklädsel.

Det var en form av ”finare” kavajklädsel och det måste betonas är att detta var förr och inget vi använder idag.

Kavajen vid citydress skulle vara svart,  vit skjorta bars och till denna en svart väst.

Byxorna var svarta med tunna vita eller ljusgrå ränder.

Slipsen var diskret och silvergrå.

Läs mer i min artikel om kläder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Sociala medier – kan jag och före detta chefen bli Facebookvänner?

Fråga:
Jag slutade ett tillfälligt jobb och jag hade en fantastisk chef.

Chefen var ett stort stöd för mig och hjälpte mig mycket.

När jag slutade  fick jag beskedet att det gick bra att kontakta chefen framöver.

Vågar jag skicka denna chef vänförfrågan på Facebook?

Svar:
Jag inget som helst bekymmer med att du skickar din f.d chef en sådan förfrågan.

Det enda som egentligen kan hända är att du får ett nej.

Sedan kanske man ska fundera på vad och hur du skriver.

Är du väldigt privat, eller skriver du i en mer allmänt hållen stil.

Kan det vara till nackdel, eller fördel om f.d chefen läser det du skriver?

Den frågan måste du ställa dig innan du frågar om kontakt med personen.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på sociala medier >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Telefonetikett – jag ringer upp ett telefonsamtal, vem ringer tillbaka?

Fråga:
Jag uppringaren, ringer upp en god vän med min mobil, vännen ser vilken som ringer upp via sin telefonbok, lagrade telefonnummer.

Vänner svarar inte, är inte tillgänglig?!

Vem bör etikettmässigt ringa nästa samtal till den andre, uppringaren eller den uppringde?

Svar:
Det blir upp till dig, som ringt upp.

Lämnar du inget meddelande (via sms eller telefonsvarare) är det etikettsmässigt detsamma som att du inte bett om att bli uppringd.

Orsaken till att den andra personen inte svarar kan du aldrig veta och bara gissa dig till.

Men återigen, med nära vänner och bekanta som man känner väl och vet hur de ragerar kan man alltid göra annorlunde.

Så principfast får man inte vara.

Läs mer i min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Jul – mitt julklappsdilemma, kan jag avstå att ge kusiner m.fl.?

fråga:
Hur ska jag tonka? Har ett barn, som har 8 kusiner i 3 familjer.

Varje jul ger mitt barn bort 8 paket, (ett till varje kusin) och får tillbaka 3 paket,(ett ifrån varje familj).

Ger min son till 8 individer, så tycker jag att 8 individer ska ge honom. For mig är det som att jämfora med att:

Om man är 4 hushåll som ska kopa en present till en gemensam vän, så delar man inte kostnaden på 4 hushåll om det är så att det inte är jämna par.

I så fall får ju den som lever ensam i sitt hushåll med en inkomst betala lika mycket som dom som är 2 med inkomst.

Då tycker jag att det är ganska självklart att man delar på antal individer.

Samma tänk borde man ha när det gäller att ge bort till hushåll som inte är lika många som i ens eget.

Man ger till antalet individer. Vad säger du?

Svar:
Man ger av glädje och inte av tvång eller ”måsten”.

Både presenter och julklappar är inget ”rättvisesystem”, man ger av formåga och vilja.

Därfor kan man inte etikettsmässigt resonera som du gör, det går inte att ge en present med förväntan om att få något tillbaka.

Däremot så förstår jag både ditt dilemma och resonemang, jag föreslår att han antingen avstår ifrån att ge dem han inte får av annars eller så ger han dem varsin present, men till ett sammanlagt värde av en enda (som han brukar få i ”retur”).

Det absolut mest enkla är – ge syskon och de närmsta – avstå från kusiner etc.

Det är mitt förslag.

Klicka här för att läsa min artikel om julklappar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson