Artighet – det tackas allt mindre, varför?

Fråga:
Förändringarnas vindar har blåst !

Är så överrumplad över upptäckten att många har svårt att säga tack.

Har blivit mer och mer uppenbart, tack för uppvaktningen,tack för presenten mm.

Vad är det som skett?

Svar:
Du har helt rätt, tackandet har absolut minskat.

Det ses inte som lika självklart att skriva och tacka för en fest eller en present.

Över de sista årtiondena har en ”JAG-kultur” blivit alltmer framträdande.

Jag behöver, jag kräver, min rättighet etc.

Detta märks även i skriftspråk då det är mer vanligt att börja med ”Jag och min familj” än så som det tidigare skrevs, just för att inte sätta sig själv i centrum, ”Min familj och jag”.

I vår alltmer egocentrerade tid glöms lätt ord som tack.

Många anser att man inte ska tacka för ”betald” service, som i en butik, en hantverkare eller hos vården. Det anses vara självklart och behöver inte tackas för, detta är helt fel.

Man tackar alltid och ett extra tack är aldrig fel.

Läs mer i min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädsel – vilket utseende på manschettknappar?

Fråga:
Finns det någon begränsning i hur manschettknappar får ”se ut”, allså om de skall hållas diskreta eller får ”sticka ut”, rent utseendemässigt?

Svar:
Manchettknappen hör till de accesoarer som förhåller sig i omvänd ordning till dess storlek.

Pyttesmå knappar kan ge en fantastisk effekt på helheten.  Tvärtom kan fel knapp fördärva lika mycket.

Den ska endast användas till dubbel manschett, eller om du har en manschett som inte viks upp men saknar knappar.

En skjorta med dubbla manschetter passar till nästan allt, även om de är mer ovanliga till ”sportkavajer”.

Men likväl är det inget etikettsbrott att använda dem.  Egentligen är det endast till en skjorta med kragen ”soft roll collar”  som gör att du måste avstå manschettknappen, då de endast finns i enkelmanschett med knappar.

Kanske har du hål för manschettknappar på någon skjorta med knapp, det är bara ”dubbel möjlighet”, men ingen stil att ha manschettknapp till.

Men det kan också variera lite vid olika tillfällen, ett par röda läppar som manchettknapp passar kanske inte på en klädsel vid begravning eller till en frack.

Men det handlar om smak och stil snarare än etikett.

Tvärtom kan en guldmanschettknapp till ett par jeans vara elegant, om de medvetet bärs för att lyfta din klädsel.

Så tänk igenom vilka andra smycken du planerar att bära till, det kanske inte är harmoni med guldmanschettknappar till en klocka i stål.

Även ringar och annat kan framhävas via knappen. Då blir det elegant!

Läs mer i min artikel om tillbehör till klädsel >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Mellan människor – vill ej hålla kontakten med vän till avliden, hur avböjer jag?

Fråga:
Min urgamla faster gick bort.

Hennes väninna, som jag ju träffat i sällskap med faster enstaka tillfällen under årens lopp, har skrivit och velat bjuda mig på restaurang.

Sanningen är att jag inte har stor lust att hålla kontakten.

Jag vill inte vara oärlig och skjuta upp det gång på gång tills det rinner ut i sanden.

Jag vill vara respektfull och ärlig, men utan att såra. Tacksam för goda råd.

Svar:
Det är alltid svårt att svara på hur människor kommer att reagera, detta när man inte känner dem.

Jag tror att du ska vara ganska uppriktig och säga att du tackar för inbjudan, men att det för närvarande inte finns plats i din tillvaro för detta.

Förklara att du inte vill vara otacksam, samt att du uppskattar frågan.

Men du vill heller inte skapa förväntningar som du inte kommer att kunna infria.

Lägg därtill att blir du bjuden, förväntas du kanske bjuda tillbaka och då är redan den relation igång, inklusive den kontakt du vill undvika.

Klicka här för att läsa min artikel om avböja inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – hur mycket kaffe ska det vara i kaffekoppen?

Fråga
Jag har i min bekantskapskrets vänner som aldrig fyller upp kaffekoppen till mer än ca 3/4, oavsett om det finns grädde eller inte.

De brukar säga att ”Det är fint att inte fylla på för mycket”.

Själv är jag väl inte så fin i kanten då, eftersom jag gärna låter det bli mer välfyllt, men med en beräknad ”skvimpmarginal”.

Finns det någon tumregel här, eller är det efter eget tycke och smak?

Svar:
Det är en högst personlig uppfattning om vad som är ”fint” eller inte.

Tumregeln är du inne på, det enda man ska tänka på är att gästen inte ska bli obekväm när kaffet ska drickas.

Till dig själv kan du hälla hur mycket eller lite du vill, det stör ingen annan.

Så en inte alltför full kaffekopp gör det lättare att dricka, alla är inte helt stadiga på handen.

3/4-dels fyllnad kan förefalla vara en lagom mängd, men det finns inga ”etikettsregler” för detta.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vid bordsplaceringen, behöver vi en placeringslista?

Fråga:
Vi ska ha 42 gäster på vårt bröllop (vi två inkluderade), där 6 personer sitter vid honnörsbordet och resterande delas ut på fyra långbord.

Vi tänkte ha bordsplacering med namn.

Behöver vi ha en lista framme med vilket bord alla ska sitta eller räcker det att de får själva leta?

Svar:
En placeringslista eller en skiss på väggen underlättar för alla gäster.

Så svaret är ja, det bör ni ha.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – när säger man vad?

Fråga:
Jag tycker det är svårt att veta vad man ska säga när?

Imorgon är det nyårsdag, ska jag då säga god fortsättning på det nya året eller vad?

Jag känner mig varje jul- och nyår lika osäker på detta.

Svar:
Du säger Gott Nytt År från 31/12 (och det kan man börja med redan efter jul) och 1/1 och God fortsättning (på det nya året) från 2 januari.

Läs mer i min artikel om jul och nyårshälsning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

 

Hotell – klädkod Smoking på nyårsafton, vilken klänning?

Fråga:
Klädkod, smoking på nyårsafton.

Vad ska eller vad för sorts klänning kan kvinnan bära?

Jag har en hellång klänning med påsydda pärlor o paljetter ( handsytt).

Kan jag ha den trots att det är pärlor på den som glittrar, pärlorna finns från axlarna till ca 15 cm nedanför midjan, det är ett skimrande sidenliknande tyg, med underkjol.

En löst hängande och lite lagom utsvängd kjol.

Jag har aldrig varit på nyårssupén tidigare.

Är helt ovan vid sådana fester.

Svar:
Nej, den klänningen kan du inte bära.

Det du beskriver är snarast en hellång frackklänning (balklänning) och den ska endast användas vid frack/högtidsdräkt.

Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel.

Vid Smoking kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress och en smokingklänning ska inte vara lika lång, vid och glittrig i sin utformning som en frackklänning.

En kort Smokingklänning kan vara glittrig och vid, men lång smokingklänning ska vara med rak och ankellång.

Då kan den inte förväxlas med frackklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – kan kvinnor bära kostym?

Fråga:
Jag undrar om det är inte är ok för kvinnor att ha kostym?

Jag diskuterade det med min familj och dom säger att det är fel.

Vad är rätt?

Svar:
En dräkt för kvinnor är ofta bestående av en kavaj och byxa, så i sak kan man väl säga att det är ok.

Men jag tror att du med din fråga avser en ”manlig” kostym och utifrån klädkoder är svaret nej, det kan du inte.

Detta då klädkoderna oftast föreskriver klänning eller kjol för henne.

Men är du en transperson och vill klä dig utifrån en manlig roll, så kan jag med mitt synsätt inte invända.

Det som förr bröt mot normen blir alltmer accepterat idag och personer som inte vågade uttrycka sin innersta önskan kan idag således gå på fest klädd enligt ett annat köns klädkod.

Så då jag ”ja”, det kan man, men bryter detta mot gamla etikettsregler?

Det hen får acceptera är att en man som önskar bära kvinnokläder och för en kvinna i manlig klädkod, så får hen  vara beredd på att bli behandlad utifrån det kön kläderna markerar.

Läs frågan till mig om transpersoners klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – när ska vi bjuda på Champagne. Vid tolvslaget?

Fråga:
En dum fråga kanske, men tycker du att vi ska bjuda på Champagne när gästerna kommer, eller ska vi spara den till tolvslaget?

Svar:
Det svaret är mycket enkelt, bjud på ett glas Champagne när gästerna anländer, sedan tar de med sig glasen till bords och så avnjuts ”finskumpan” till maten.

Då kan ni njuta mest.

Till tolvslaget har de flesta redan druckit lite och det kan vara lite kyligt ute. Då duger det gott med något enklare mousserande vin som man korkar upp.

Läs mer i min artikel om nyårsfirande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vilken fluga ska det vara vid Smoking?

Fråga:
Gäller endast fluga till Smoking?

Går det bra med andra färger än svart?

Svar:
Det är endast fluga som gäller och den ska vara svart.

På engelska heter Smoking just ”Black Tie” (bowtie).

Alla andra färger är mer informella och passar kanske bättre på scen eller i mer informella sammanhang.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson