Restaurang – blev bjuden av jobbet, fick för lite mat. Kan man klaga?

Fråga:
Vi var bjuden av våran arbetsgivare på en finare middag.

Många av mina arbetskamrater tyckte att det var för lite mat och blev inte mätta.

Är det ok att begära in mer mat?

Svar:
Om någon annan betalar så är det svårt att protestera om det inte är uppenbart fel på det som beställts.

Mängden mat är en bedömningsfråga och kan mycket väl vara den mängd som anses vara en portion.

Det är bara att se glad ut och vara tacksam för det som man blir bjuden på.

Om du själv betalar och inte är nöjd, kan du givetvis påtala detta.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på restaurang >>

 

Restaurang – vad tar vi med till värden som bjuder oss på restaurang?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på middag av en äldre man på restaurang.

Ska vi ta med oss en blomma eller nåt liknande?

Svar:
Skicka dagen innan en blomma hem till mannen.

Där skriver ni att ni ser fram emot middagen.

Sedan anländer ni utan något, han har redan fått er uppskattning.

Klicka här för att läs min artikel om etikett på restaurang >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – vem håller tacktal?

Fråga:
Vem tackar värdinnan för middagen?

Är det personen till höger eller till vänster om värdinnan?

Svar:
Om det är en middag med både kvinnor och män är det värdinnans bordskavaljer, mannen till vänster, som håller tacktalet.

Är det en middag med enbart damer, är det damen på hennes högra sida som är hedersgäst och därmed den som tackar.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Middagsetikett – måltid är inte en benämning på måttet ”munfull”, var har du fått det ifrån?

Fråga:
Jag såg att ”ordet ’måltid’ är en benämning på måttet ’munfull'” i din spalt. Jag undrar varifrån du kan ha fått denna uppgift? Den är nämligen inte riktig.

Ordet ”mål” i ”måltid” har ingenting med ”mål i mun” eller liknande att göra (eftersom ”mål” i det uttrycket syftar på språk eller talförmåga).

Ordet ”mål” används visserligen även i betydelsen ”mått” men det har inget samband med ”mål” i ”måltid”.

Egentligen är ordet ”måltid” en tautologi, eftersom ”mål” i detta sammanhang ursprungligen betyder ”tidpunkt” eller ”bestämd tid”.

Ordet har dock mycket tidigt använts specifikt just för ”tid för intagande av föda”. En ”måltid” var alltså den tid då man äter.

En intressant parallell finns för övrigt i det engelska ordet ”meal” som ursprungligen betyder ”tid för mjölkning”, en betydelse som även förekommit för ”måltid” i vissa svenska dialekter.

Svar:
Tack för ditt mycket trevliga inlägg och det verkar som om du är insatt i just detta med språk.

Min källa i det här fallet är Magdalena Ribbing, som i sin bok ”Det dukade bordet” (bokförlaget Forum 2008) beskriver detta begrepp så som jag gjorde. Tyvärr kan jag i min tur inte säga vilken källa hon har. Där kunde jag varit avsevärt mer kritisk.

Om jag tolkar dig korrekt och för läsarens skull skulle ”tautologin” innebära en omsägning av samma sak – mål betyder tidpunkt och tid står för tid, nästan som ”tid för tid”.

Nu vet jag inte vad du besitter för kompetens inom detta område ( du kanske är språkvetare och då är saken så att säga avgjord redan ).  Så jag ger dig varken rätt eller fel.

Men jag ska, om inte annat för min egen kunskaps skull, vidarebefordra frågan till språkvetare och se vad jag kan få fram. Finns det någon annan grund för påståendet ”måltid är ett begrepp för munfull”. 

Får jag svaret återkommer jag med det.

Klicka här för att läsa om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – en Blazer, hur ska den se ut?

Fråga:
Hur ska en Blazer se ut och när används den?

Svar:
En blazer är marinblå med blanka gula knappar i sitt mest korrekta utförande.

Oftast knäpps den enkelt, ibland dubbelt, det finns även modeller där det sitter ett klubbmärke på bröstfickan.

En blazer kan du bära vid många situationer, affärsmässigt vid tee en uppvaktning av en kund eller ett kundbesök.

Läs mer i min artikel om Blazer >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Barn – vi saknar barnvakt vid fest, ska bara den ena av oss gå?

Fråga:
Om man fått en inbjudan till middag där det uttryckligen står att bjudningen är utan barn och man inte lyckas få barnvakt.

Ska då den ena partnern gå eller skall båda tacka nej dagen t.ex. dagen innan?

Svar:
Du kan inte ringa och fråga om barnen kan följa med (vilket du redan insett), ditt alternativ att avböja med detta skäl är det bästa.

Sedan kan ni, som du föreslår, välja att en av er går. Annars tackar ni båda nej och säger som det är, detta senare alternativ är det mest vanliga och helt korrekt.

Låt mig utveckla svaret något, för övriga läsare.

Även om det inte framgår på inbjudan att det ska vara utan barn, så kan de inte följa med. Det fungerar endast om det står ”familjen NN” eller ”ta med barnen”.

Står det enbart två namn, så är det dessa som är inbjudna, inte barnen.

Man kan alltså inte, som i detta fall inte heller fråga om barnen kan följa med. Det gör att värdparet kan hamna i en konstig situation.

Men att avböja, ger värdparet möjligheten att säga ”ta med dem” eller ”vad synd, då får det bli en annan gång”.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – jag har problem med svärmor. Hur löser jag det med vett och etikett?

Fråga:
Jag tycker inte om min svärmor.

Hur kan jag behålla min vett och etikett utan att behöva prata med henne och vara trevlig?

Svar:
Det är besvärligt, så det är upp till dig.

Ni ska ju förhoppningsvis klara av många år tillsammans och är det något enstaka ” fel” kanske du får bita ihop och inte bry dig.

Prata med henne får du allt göra, det går inte för sig att du undviker henne.

Är det mer regelbundet och stör familjen så måste du ta upp det med henne. Men gör det mellan fyra ögon, i lugn och ro och visa att du vill att ni ska ha en god relation.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Resor – vad är vett och etikett i kollektivtrafik?

Fråga:
Kan inte du skriva om vett och etikett på Stockholms bussar o t-banan?

Folk, kvinnor i alla åldrar-65, envisas m att ha en jättelik axelremsväska som slänger och dänger.

Man kan väl hålla den framför sig i trängsel?

Samma gäller datorväskor. Hur många smällar har man inte fått?

Samt de där som har en skalbagge på ryggen, som dunkar till andra när de vänder o vrider på sig. Vad är det som fattas hos dem?

Svar:
Att skriva om andra passagerare kan vara svårt men visst finns det en del personer som inte tänker sig för, inte tackar för hjälp och som tar upp onödigt stor plats.

Det är nog inte utan anledning som SL haft en stor kampanj om vett och etikett hos passagerarna.

Just människor som tar sig friheter till nackdel för andra är något som upprör.

Sedan stör det andra resenärer då man kanske känner att man är tvungen att stå ut med dessa marodörer.

Några tips

  1. Sällskapsdjur – Respektera djurförbud, sätt dig på avsedd plats och tänk på att andra kan vara t.ex hundrädda.
  2. Mat och dryck – Det kan lätt bli spill, kaffemuggen skvimpar över och kanske an del maträtters dofter inte alltid tilltalar övriga passagerare. Försök vara återhållsam eller åtminstone försiktig.
  3. Mobiler – Prata gärna kortfattat och inte en mängd småprat. Det är många som lyssnar och det är just envägskommunikationen som är tråkig att lyssna till.
  4. Väskor och ryggsäckar – Ryggsäckar tar plats och bäraren ser inte vad man knuffar till. Ta av den och håll den framför dig under resan. Då blir dessutom risken mindre för en stöld ur denna. Väskor är inte sällan ett bekymmer, ställ den inte i sätet bredvid om det behövs fler platser. Placera den mellan fötterna så den inte tar upp onödig plats.
  5. Musik – Musik kan man spela, men detta så att andra slipper lyssna. De runtomkring är troligen inte så intresserade. 
  6. Smutsa ner – Ingen ska behöva sitta på ett säte där dina skitiga skor varit uppe. De som åker tåg, buss och tunnelbana, får försöka först att där är man inte ensam. Resan delas med andra och det får man försöka förstå och respektera.
  7. Barn – Barn som kan sitta i förälderns knä ska inte ta upp plats för äldre, gravida eller de med funktionshinder som behöver sitta. Har man en två-treåring är det inget att dividera om, bara att sätta barnet i knät och visa hänsyn. 
  8. Tidskrifter –På tunnelbanan står det tydliga anslag med önskningar om att ta med sig sin tidning och slänga den. Gör det! Men visst blir man tacksam om någon har hängt upp en tidning snyggt och inte slängt den på golvet.

Läs i min artikel om etikett vid resor >>

Etikettdoktorn,  Mats Danielsson